úterý

Já a sárí aneb zpověď webmastera

Tak dlouho mi posíláte své krásné a inspirativní příběhy na téma "Já a sárí", že jsem se zastyděla a přidala i svůj vlastní. Zanedlouho oslavím své desáté výročí od získání prvního sárí :-) Takže jak se mi ta úžasná věc dostala do ruky a hlavně hluboko do srdce?
Asi nejsem jediná, ale jako malá holčička jsem vždycky chtěla mít ty nejkrásnější šaty, jako nosí princezny. To se mi samozřejmě nepodařilo a tak jsem v pubertě rezignovala a ověsila jsem se zvonáči, řetězy, čevenými vlasy a černými nehty. Tomu ale měl být brzy konec. Jednoho krásného dne se mi totiž dostalo pozvánky do centra hnutí Hare Krišna v restauraci Haribol. Což o to, o východní filosofie jsem vždycky měla zájem, ale co mě opravdu nalákalo, byla hostina zdarma :-)
První věc, kterou jsem po vstupu do resataurace uviděla, změnila můj život od základů. Na dívce, která u dveří stála, a která se později stala mojí nejlepší kamarádkou a dárkyní prvního sárí, jsem uviděla... ano... sárí. Poprvé v životě. Neměla jsem slov, protože jsem pochopila, že jsem právě našla ty nejkrásnější šaty na světě. Samozřejmě se mi líbil i ostatní program, nejvíce úžasná filosofie, která mě, stejně jako sárí, doprovází dodnes a pak samozřejmě indické jídlo, které je nejlepší na světě. A tak jsem do chrámu začala chodit pravidelně a tajně jsem doufala, že se mi brzy poštěstí a já se taky budu moci motat do toho nádherného pruhu látky.
To ale nebylo tak jednoduché, protože před deseti lety znalo pojem sárí jen několik vzdělaných a když člověk přišel s takovým požadavkem do indického obchodu, bylo na něj koukáno jak na blbce. Měla jsem ale štěstí, protože moje kamarádka už měla jedno sárí vyřazené a tak mi ho nabídla. Nikdy nezapomenu na ten pocit, když se mi po roce úpěnlivého toužení splnil sen - vlastní sárí. Pravda, bylo sice mírně natržené a silně obnošené, ale bylo moje! Místo čoli tehdy muselo posloužit tričko a spodničku jsem si šila sama (podle toho taky dopadla, ale naštěstí nebyla vidět :-)
Asi po půl roce následovala další dvě sárí a byla opravdu seslána z hůry, neb vedoucí brněnské restaurace je našel na půdě. Takže další - bleděmodré a fialové - byly moje a já si myslela, že už nemůžu být šťastnější. Ale každá majitelka sárí mi potvrdí, že něco jako "dostatek sárí" prostě neexistuje a tak přibývaly další a další. Jedno z návštěvy Londýna, jedno jsem našla označené za "závěs" v Indickém obchodě a pak jsem také v Praze objevila obchod Dátá, který tehdy jako jediný sárí prodával a tak jsem tam začala pořádat pravidelné nájezdy.
Když jsem v roce 1998 dokončila gymnázium, odstěhovala jsem se do Prahy a začala jsem v mém oblíbeném obchodě i pracovat. to znamenalo tři věci: jednak jsem byla přímo u zdroje, takže valná část mé výplaty padla na sárí a od té doby jsem také začala nosit sárí každý den, už nebylo určené jen pro zvláštní příležitosti a do chrámu. A rovněž jsem se pokoušela nabízet sárí ostatním ženám a dívkám, aby také zakusily tu slast. Sárí měla úspěch a tak se začaly dovážet ve velkém (moje peněženka moc nadšená nebyla, skříň praskala - a stále praská - ve švech).
V roce 2003 jsem se po mnoha letech šílené touhy hraničící s mánií, dostala do Indie. Asi nemusím popisovat infarktové situace, kdy by si člověk nejraději odnesl celý obchod, anebo když si člověk zajde "jen pro vodu" a vrátí se s několika naditými taškami pestrobarevných sáríček... Což se oblékání týče, byl pobyt v Indii v jedné věci revoluční - i když jsem vždy tvrdila, že jen sárí, sárí a nic, než sárí, rozhodla jsem se koupit jedno polosárí, prostě jen tak, abych nějaké měla. A druhý den jsem si ho vzala na sebe. To jsem dělat neměla, neb již po chvíli mi bylo jasné, že je to věc stejně úžasná, jako sárí a hned jsem běžela do obchodu pro několik dalších. Dodnes v Indii, zejména při cestování, nosím polosárí raději.
O rok později se mi už poštěstilo vlastnit svůj vlastní obchod, jehož významnou část tvoří, jak jinak, sárí. Nic není tak krásného vidět, jak se sárí stalo běžnou součástí života i ostatních žen a dívek a nic nepohladí po duši tak, jako spokojená zákaznice a pokud v sárí přímo do obchodu i přijde, srdíčko si hned poskočí :-)
Ani po deseti letech nošení sárí se necítím nijak omezeně nebo fádně. Když jedeme s přáteli do hor nebo na výlet a sárí musím vyměnit za kalhoty, vždycky se nemůžu dočkat, až zase budu moct vklouznout do nějakého strakatého kousku a udělat ze sebe opět princeznu....
Málatí

Brno, 1997, bavlněná Orissa

První sárí, dárek od kamarádky.
Brno 1997

Brno, 1997,
bavlněné tištěné sárí.
Farma Krišnův dvůr, léto 1997
Bengálské džamdani.

Někdy 1998, syntetické
gujaráthské sárí.

Restaurace Haribol, Brno, jaro
1997. Bavlněné počampalli.

Vánoce 1999 - nejkrásnější dárek :-)

Prachovské skály, léto 2000
Orijské bavlněné ikkat

Pula, Chorvatsko, léto 2001
Andhrapradéšské počampalli

První návštěva Indie, Rišikéš, 2003
První polosárí

 
Vídeň, 2004
První hedvábné, z Madhya Pradeshe
(auto z Bavorska, bohužel ne moje :-()

Takhle dopadlo po hólí (svátku barev)
moje tamilské polosárí :-) Jaro 2005

Oslava Janmáštamí, léto 2003
Luxusní gudžaráthské ze Suratu
V Ganze, 2004
A další polosárí :-)

Taj Mahal, léto 2005
Zlatou nití zdobené bavlněné z Maharáštry.

Haridwar, léto 2005,
Do Gangy zásadně v polosárí :-)

Dillí, Lal Quila, léto 2005
Viskozové gudžaráthské sárí

Dillí, léto 2005
Kupte si sukýnku, slečinko! :-)

Mánasí Ganga, podzim 2005
Jednobarevné uttar-pradéšské plosárí

Bramhara Ghát, podzim 2005
Viskozové polosárí ušité z látky na pandžábí


První Mundu, 2006

Chennai, Marina Beach 2008
Tentokrát bez sárí...

Care For Cows, Vrindavan 2008
Černo-červené viskozové polosárí

Stone Temples, Mahabalipuram 2008
Fialová viskoza s přechodem

Čirjaghar, Bharatpur 2008
Modrá královská ghagri

Kahna Kunja, Vrindavan 2007
Polosárí z orijské ikkat látky na pandžábí


Hawai Mahal, Jaipur 2008
Manipurské sárí

Loi bazaar, Vrindavan 2008
Manipurské futifali a nadšené Manipurky

Vrinda Kunja, Vrindavan 2006
Bavlněná orissa s figurálními motivy (pávíky :-)

Humayun´s Thomb, New Dilli 2008
Růžové polosárí a gudžaráthská výprava

Jamuna, Vrindavan 2008
Kolové polosárí z režného hedvábí

Sáríník v ČR, stav k 29.2.2008

Žádné komentáře:

Okomentovat